Perbezaan antara motor hidraulik dan pam hidraulik

- 2021-11-15-

Themotor hidraulik, seperti pam hidraulik, bergantung pada perubahan volum kerja tertutup untuk mencapai penukaran tenaga, dan juga mempunyai mekanisme pengagihan aliran. Di bawah tindakan cecair tekanan tinggi input, rongga masuk bendalir motor hidraulik diubah dari kecil ke besar, dan tork dijana ke bahagian berputar untuk mengatasi tork rintangan beban dan merealisasikan putaran; pada masa yang sama, rongga pemulangan bendalir motor ditukar dari besar ke kecil, yang diarahkan ke tangki minyak atau pam. Port sedutan mengembalikan cecair dan tekanan menurun. Apabila cecair tekanan tinggi terus masuk dari salur masuk cecair motor hidraulik dan mengalir keluar dari port pemulangan cecair, pemutar motor hidraulik terus berputar untuk melakukan kerja luaran.
Secara teorinya, sebagai tambahan kepada pam hidraulik jenis injap, bentuk lain pam hidraulik danmotor hidraulikboleh diterbalikkan dan boleh digunakan secara bergantian. Malah, disebabkan prestasi dan keperluan yang berbeza, jenis pam dan motor yang sama masih mempunyai perbezaan dalam struktur.
   
(1) Yangmotor hidraulikdidorong oleh cecair dengan tekanan untuk berputar, jadi prestasi pengedap awal mesti dipastikan, dan tidak perlu mempunyai keupayaan penyebuan sendiri. Pam hidraulik biasanya mesti mempunyai keupayaan penyebuan sendiri.


(2) Motor hidraulik harus mampu putaran ke hadapan dan belakang, jadi struktur dalamannya mestilah simetri. Pam hidraulik biasanya berputar dalam satu arah, dan secara amnya tiada sekatan sedemikian dalam struktur.


(3) Yangmotor hidraulikmempunyai julat kelajuan yang besar, terutamanya apabila kelajuan rendah, ia sepatutnya dapat memastikan operasi normal, jadi galas bergolek atau galas gelongsor tekanan statik harus digunakan; jika galas gelongsor tekanan dinamik digunakan, ia tidak mudah untuk membentuk filem minyak pelincir. Walau bagaimanapun, pam hidraulik mempunyai kelajuan yang lebih tinggi dan secara amnya mempunyai perubahan kecil, jadi tidak ada keperluan sedemikian.